Inleiding tot de beeldbandformaten

Geschreven door Jan Cuypers.

Zaterdag 14 april 1956, de Normandy Lounge van het Conrad Hiltonhotel in Chicago. William Lodge, de hoofdingenieur van de TV-keten CBS, houdt een toespraak voor zijn collega‚Äôs; een gebeurtenis  die geen van de 200 toeschouwers zal vergeten. Niet om wat hij zegt, maar om wat er daarna gebeurt : Eenmaal zijn rede ten einde kunnen ze hun ogen niet geloven :

Op de aanwezige TV-schermen zien ze zijn toespraak opnieuw! De zaal wordt wild, de blikken blijven aan de schermen gekluisterd. Wat ze meemaken is met de bestaande technologie onmogelijk!

14 aprilUiteindelijk wordt het geheim onthuld. Een gordijn schuift open, daar staat het eerste werkende beeldbandtoestel ter wereld. De videorecorder, en de vier Ampex-ingenieurs errond, worden bestormd. TV-bonzen gaan op stoelen staan om beter te kunnen zien.

Die dag vormt het begin van een verhaal dat vijftig jaar zal duren : Video-opnames op beeldband, eerst analoog, dan digitaal, in zwartwit, kleur, PAL en Hoge Definitie. De apparatuur wordt telkens performanter, intern complexer maar makkelijker te bedienen, kleiner en goedkoper.

Stof voor een artikelenreeks met uitleg bij de basisprincipes van de werking en voor een overzicht van de verschillende beeldbandmachines en de gebruikte opnameformaten. Hiervoor heeft een gastauteur met adelbrieven, Willy De Boeck, voormalig chef-technicus bij de VRT, en medewerker van het toenmalig Instructiecentrum, de pen ter hand genomen.  

 

In deel 1 behandelt hij de eerste toestellen, zoals ze in 1956 het licht zagen.

 

Bewonder eerst onze AMPEX VR1000 in zijn glorietijd en ga dan verder om het verhaal te starten.

 

VR1000 red